Painting the Engine Block / måla motorblocket

Luckily the Engine Block is restored a few years ago by the previous owner, I think it was in 2009. A company called Bil & Maskin in Ludvika Sweden had drilled the block to 2 litre and fitted a new polished crank shaft, pistons and cranks, new oil pump, bearings etc. The paint job though wasn’t that great and it came easily off on large areas when wire wheeled. Hence I spent a lot of time cleaning the block both mechanically and chemically. Not to strip it back to bare metal for the sale of it, but just to be sure that I got all loose paint of. Then three coats of Volvo red Engine paint from VP-Autoparts. I probably spent 20 hours on this task, and I realise that doing it so thoroughly isn’t something that a Engine firm would be able to charge a customer an hourly rate for, so hence I don’t want to suggest that Bil & Maskin didn’t do a good job. They probably did what was paid for. After second and third coat, the block and gear box was baked in the oven on 80 degrees for about 10 minutes.

All the covers has been Aqua-blasted and looks like new. I’ve read on a few forums about how to protect them as aluminium is very prone to oxidation. I certainly didn’t want to put a coat of transparent lacquer on it as it most likely will end up looking terrible of it ever gets chipped and moist get in under the surface. I guess we have all seen that…   What I concluded was the best solution was to put hard vax on the surface. In the Swedish forums, the Sonax product got a lot of good feedback.

Today, I’ve also made up my mind about the Engine head after researching that market for some time, however that’s a long story and another blog post;-)

IMG_7350

photo 5 photo 2 IMG_7336 photo 2 IMG_7263 IMG_7257

IMG_7296 IMG_7294 IMG_7297

photo 5

Som tur var är motorblocket renoverat för några år sedan av den tidigare ägaren, jag tror det var under 2009. Jobbet gjordes av Bil och Maskin i Ludvika. de borrade blocket till 2 liter och satte i en ny polerad vevaxel, nya kolvar, vevstakar, oljepump, lager etc. Målningsjobbet tror jag dock inte var lika bra som motorjobbet, eftersom färgen kom bort lätt på stora ytor när man stål borstade blocket. Färgen på växellådan satt på ett helt annat sätt. Jag spenderade därför en del tid på att rengöra blocket både mekaniskt och kemiskt. Inte för att ta ner det till bara metallen för sakens skull utan bara för att se till att få bort det lösa så man får den nya färgen att fästa.  Jag målade sedan tre lager med Volvo’s röda motorfärg från VP-Autoparts. Jag ägnade över 20 timmar på detta och man kan ju förstå att en motorfirma inte skulle kunna debitera de timmarna till en kund, så jag tycker nte att någon skugga ska falla över Ludvika firman. De gjorde nog så gott de kunde för det de fick betalt för. efter andra och tredje lagret bakades motorn i ugn, 10 minuter på 80 grader.

Alla kåpor har glasblästrats och ser ut som nya! Jag har läste en del på olika forum hur man kan skydda mot dem oxidation framöver nu när de är så fina. Jag vil ju inte klarlagda och riskera att det flagnar eller kommer fukt under. Det jag fastande för är att vaxa dem med hårdvax, Sonax var den produkt som nämndes oftast på de Svenska forumen.

Idag har jag också bestämt vem som ska få renovera toppen åt mig, men det får bli en egen blog post, för det är mycket att säga om det 😉

Advertisements

One thought on “Painting the Engine Block / måla motorblocket

  1. Roderick Groundes-Peace

    Ove,
    This looks a remarkable blog record of your car. I think you will have one of the most complete restorations when your car is finished.
    I look forward to hearing what you want to do with your engine in terms of set up and build.
    Best wishes
    Roderick

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s