Dashboard Part 3 / Instrumentpanel, del 3

1. Now its time to fit the padding to the dashboard metal frame. We started with the upper part. The padding is fitted to the vinyl finish and need to be trimmed at the edges and where the clips should go as it would be to clumsy otherwise.

IMG_6203 IMG_6204

1. Nu är det dags att sätta på stoppningen på instrumentbrädans metall del. Vi startade med överdelen. Stoppningen består av en formpressad skumgummi som är vinyl överdragen. Skumgummit behöver skäras bort i kanterna så att det inte blir för tjockt att vika runt samt där slipsen ska fästas.

_______________________________________________________________________________

2. We used the recommended Landoflex MS40 glue (VP-Autoparts). It’s a really slow glue, so there is no hurry. One can continue the fitting for as long as one want. In fact it is recommended to leave it to dry for about a week! We quickly discovered that its easier to apply the glue with a spatula as its a quite hard glue. The corners are tricky, but luckily the under side is not visible when fitted.

IMG_6205  IMG_6210   IMG_6214   IMG_6286 IMG_6287 IMG_6288

2. Vi använde det rekommenderade Landoflex MS40 limmet (VP-Autoparts), Det är ett mycket långsam torkande lim så man har gott om tid att passa in. rekommendationen är att låta det torka under press i en vecka! I några beskrivningar står det att man ska dra ock slita i vinylen för att få den att sitta mitt över defroster munstyckena, men det gjorde inte vi.  Vi fixerade dessa med den lilla ramen (pulverlackad även den så klart) och fick borra upp några nya hålen till de skruvarna. Jag tror dock att det är mycket bättre än att bygga in spänningar i materialet som kan göra att det deformeras vid starkt solsken. Vi upptäckte mycket snart att det är låtars att applicera limmet med en spatel snarare än att lägga ut det från en limpistol eftersom limmet är ganska hårt.  Hörnen är lite prickiga men dessbättre syns de inte annat än från undersidan av instrumentpanelen.

_______________________________________________________________________________

3. Next was the lower part of the dashboard. Some of the holes for the Switches needed to be extended as they didn’t fit the holes in the metal frame. I understand its good to cut those holes a bit bigger than the switch or lamp, especially for the ignition key switch, as they need to be as tight as possible to the frame. Also on this part we had to cut away some go the padding around the edges and where the clips should be fitted.

I had also made two wooden boards of the same size as the lower aluminium panels so that the padding could be clamped to the fram when glued. For the upper side which is more shaped in parts we used sand bags as weights instead of clamps. Worked really good.

We did the same with the upper part of the dashboard with sand bags as weights instead of clamps.

Now, lets leave them a week to dry.

IMG_6311 IMG_6312 IMG_6313 IMG_6314  IMG_6316 IMG_6317 IMG_6318 IMG_6319    IMG_6322

IMG_6323

3. Nästa moment var den undre delen. Några av hålen för strömställarna behövdes förstoras lite eftersom de inte passade riktigt. Var antagligen anpassade för en annan årsmodell.  Jag har förstått att dessa hål behöver vara lite större än strömbrytaren eller lampan, särkilt för tändningen, eftersom de behöver sitta riktigt dikt mot panelen för att passa. Även på denna del behövde vi skära bort en del av skumgummit runt kanterna och där slipsen ska sitta.  

Jag gjorde också två träbitar av samma storlek som de under aluminium panelerna för att kunna sätta tvingar under limningen. För den övre sidan av underdelen som har mer runda former (under hastighetsmätaren och varvräknaren)  använde vi påsar fyllda med fin sand istället för tvingar. Fungerade jättebra.   

Vi gjorde likadant när vi limmade den övre delen av instrumentbrädan, la påsar med sand som tyngder istället för tvingar.

Nu återstår bara att låta dem torka i en vecka.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s