Dashboard Part 1 / Instrumentpanel del 1

There are a few good instructions available on the internet on how take out the dashboard and replace the dashboard padding. I found one article by Mark Bergfors in P1800 Magazine 4/2009 (in Swedish) http://u4767248.fsdata.se/arkiv/tidningar/2009-04/files/assets/basic-html/page10.html and one by Ulf Groth in the Danish P1800 club http://www.volvo1800klub.dk/content/links/tekniske/instrumentbraetpolstring.pdf and they are both very helpful but there are a few steps that I felt was quite tricky. I will therefore describe how I did in a  bit more detail to complement the other articles in the coming 4 posts about my dashboard renovation.

The dashboard didn’t look to bad when it sat in the car, but once out I was surpassed about how rusty it had become in some areas on the back side. In fact the lower section was so bad I decided to replace it. There was also signs of that at some point the dash had been re-built to a 1800E/ES version with round oil and water temperature instruments. Also the aluminium trim panels had to be replaced as they had additional holes and too many scratches for me to be happy with them. The big one had a few scratches and a hole for the overdrive indicator lamp, which had been moved up from the smaller panel below, where a start button had been fitted on the left hand side of the ignition key as the switch behind the ignition key was faulty (please refer to a separate blogg post later about the repair of the ignition).

IMG_4924 IMG_4438 IMG_4439 IMG_4440 IMG_4957 IMG_4958 IMG_4956  IMG_4959 IMG_4961  IMG_4963  IMG_5181

Det finns flera bra instruktioner på nätet om hur man demonterar instrumentpanelen och hur man byter ut stoppningen. Jag hittade en artikel på P1800 klubbens hemsida av Mark Bergfors från P1800 Magasinet 4/2009 http://u4767248.fsdata.se/arkiv/tidningar/2009-04/files/assets/basic-html/page10.html och en annan av Ulf Groth i den danska P1800 klubben http://www.volvo1800klub.dk/content/links/tekniske/instrumentbraetpolstring.pdf de är båda mycket bra men dirt var några steg som jag tyckte var trickiga och som fordrade lite tankemöda. Jag tänkte därför i de kommande 3 blogg posterna om min instrumentpanel renovering visa hur jag gjorde och dokumentera med bilder så att dert kompletterar de båda andra artiklarna snarare än att försöka skriva en ny. 

Instrumentbrädan såg inte för tokig ut när den satt i bilen, även om stoppningen hade några skador, hade lyft i ytterhörnen och hade en del report. Jag blev iallafall förvånad över hur rostig den var när jag monterat bort den och tagit bort den gamla stoppningen. Den undre delen var så dålig att jag beslutade mig för att byta ut den. Det syntes också att någon tidigare ägare hade byggt om instrumentbrädan till ett senare P1800E/ES utförande med runda vatten- och oljetemperatur instrument. Jag ville också byta ut aluminium panelerna eftersom de hade för många hål som inte ska vara där samt repor och annat som jag inte skulle bli nöjd med. Den stora panelen hade ett hål för överväxel lampan, som hade flyttats upp från den mindre panel under, där den suttit på vänster sida om startnyckeln. Det var rätt typ av Lucas lampa, men det var fel färg, grön istället för röd som det ju ska vara. Där överväxel lampan ska sitta hade man satt en startknapp (precis som på nya bilar) 😉 eftersom strömkontakten i tändningslåset var trasigt och hade ersatts av ett relä med startknapp. Praktisk och bra lösning i och för sig, men inte original. (se en senare separat blogg post om renoveringen av tändningslåset)

3 thoughts on “Dashboard Part 1 / Instrumentpanel del 1

  1. Lars Hellberg

    Hej. Du har gjort riktigt fint job med bilen! Jag har själv en 1964 P1800S som jag håller pä att fixa lite då och då. En detalj som jag ville förnya är aluminium paneler i instrumenbrädan. Jag förstod att du hade köp nya. Kunde du vänligen tippsa varifrån jag kunde fråga för dom. Tack för hjlälp! Mvh Lars Hellberg

    Reply
    1. ovep1800s Post author

      Hej Lars, Sorry för sent svar. Det gick inte att svara från mobilen av någon anledning. Jag har köpt begagnade aluminium paneler Vad hag vet finns det inga nya att få tag på. Kanske uttryckte jag mig slarvigt… Förresten kanske jag har någon panel liggande. Vilken söker du?
      Tack för vänliga tillrop!
      Ove

      Reply
      1. Lars Hellberg

        Hej Ove. Tack för ditt svar! Jo, i själva fallet anade jag att det var så, men man vet aldrig; kanske nån har hittat varken NOS delar eller hittat material att tillverka dom själv…. Mina paneler är slitna men hela (inga ekstra hål osv). Så jag kan nog leva med dom. Men, den större av de två mindre paneler saknar kromlisten som sitter runt kanten och den har jag inte lyckats att hitta. I fall du har en ekstra så skulle jag mycket gärna köpa den. Mvh. Lars

Leave a Reply

